Navýšení obratu o 54 %, zatímco Temu padalo. Co si z toho vzít?

Lukáš Haubelt | 8. 6. 2024
Navýšení obratu o 54 %, zatímco Temu padalo. Co si z toho vzít?

Ať už se věnujete nějakou dobu digitálnímu marketingu, třeba i tomu výkonnostnímu, anebo jste zkrátka také běžným spotřebitelem, který se na internetu nebojí nakoupit nejrůznější produkty klidně ze zahraničních eshopů, nemohla vás tento rok minout inzerce nového e-commerce giganta, čínského Temu, které už vloni vstoupilo také ve vybraných zemích na evropský trh.

Temu doslova rozvířilo vody nejen českého eshopového moře (nikoliv rybníčku, protože i samotný Shoptet v roce 2023 na svém webu evidoval přes 50 tisíc registrovaných eshopů). V této případovce se ale mrkneme za hranice na trh Maďarska, na kterém působí náš dlouhodobý partner a klient, Syntex.

Syntex je českým prodejcem foto a video techniky, který v Maďarsku inzeruje už od poloviny roku 2022. Do stejného segmentu nejrůznějších stativů a dalšího příslušenství samozřejmě “fušuje” právě Temu se svými nízkými cenami, rychlým dodáním, dopravou zdarma a dalšími konkurenčními výhodami. 

Sledování statistik aukcí

Ve statistikách aukcí Google Ads společně se Syntexem ještě v listopadu 2023 bylo jen 6 hráčů, mezi které se vložilo Temu už v prosinci s podílem zobrazení menším než 10 %. Reklamní systém vám sice neřekne, zda jde o 2% nebo 9% podíl zobrazení, ale základ pro jeho další inzerční expanzi už tedy máme. 

Při rozboru statistik aukcí zde pracujeme s celkovým průměrem z vyhledávací sítě napříč kampaněmi v účtu a je zřejmé, že v některých případech u vybraných kampaní je pak podíl Syntex vs Temu ještě výraznější. 



V první třetině března už Temu v podílu zobrazení narostlo na necelých 17 % a začalo atakovat na výrazné první místo Syntexu. Hodnoty připsané Temu se nemusí zdát příliš vysoké, ale pokud příjde nový hráč na trh, který se v 71 % případů zobrazuje společně s vámi v horní části stránky, nabízí podmínky a USPs, kterým se špatně konkuruje a navíc ve 34 % případů získá dokonce vyšší pozici ve výsledcích vyhledávání než váš klient, nutně se to musí propsat do výsledků tržeb.

Ještě v lednu jsme uzavřeli měsíc s 2,6x vyšším růstem tržeb při YoY srovnání. V únoru jsme zaznamenali již pouze 43% růst a v březnu dokonce pouze 1,26% růst, kdy jsme celý tento měsíc sledovali naopak propad a až postupné dopočty konverzí v účtech nám pomohly dosáhnout alespoň tohoto výsledku. 

Duben ve znamení růstu. Temu neběží!

Duben jsme však uzavřeli opět s meziročním růstem 56 %. Hlavní důvod? Temu zcela stáhlo z inzerčních kanálů v 1. polovině dubna. Díky tomu se nám podařilo meziměsíčně zlepšit obrat o 54,74 procentních bodů.

Možné důvody výpadku a další data určitě doporučujeme projít skrze odkaz na zdroj níže.

A jak se tento vývoj propsal do našeho nejvýkonějšího kanálu, Google Ads? Po celou dobu od 2. do 14.4. se Temu neobjevilo ve statistickách aukcí ani jednou, zatímco ještě v pondělí 1.4. a dále od pondělí 15.4. je možné sledovat opět jeho aktivitu. 


 

Dále také celkový počet zobrazení, prokliků a konverzí za všechny kampaně v Google Ads odpovídal trendu následujících grafů, přičemž při týdenním srovnání moment růstu nastal mírně hned od 2.4., více pak od 8.4. a pokračoval výrazně do 15.4. Dokonce nárůst těchto metrik dále pokračoval až do 22.4., na což mělo dopad postupné spouštění inzerce ze strany Temu, kterému se v Google Ads také zřejmě opět musely některé kampaně tzv. “učit” a zároveň zde zůstával setrvačný efekt u našich Performance Max kampaní, které naopak dále pracovaly s dobrými výsledky a daty z předchozích dnů.

 

 

A co bude dál?

Aktuálně s naskočením Temu zpět do inzerčních kanálů očekáváme, že květen bude druhým nejhůře hodnoceným měsícem, co se týče YoY růstu tržeb a PNO bude mimo původní dohodnuté KPIs. S vyjímkou Maďarského trhu, kde jsme u klientem Syntex sice mírně, ale přesto stále růstoví, máme na ostatních trzích připsán tří až sedminásobný růst oproti předchozímu roku, což vnímáme jako úspěch. 

Situaci zároveň v agentuře Brand Boost vnímáme tak, že je důležité sice nepodcenit trhy, na kterých se nemusí z nejrůznějších důvodů zrovna dařit, ale zároveň je podstatné využít maximální potenciál celkového růstu klienta napříč trhy a násobit tak úspěchy na trzích, kde se aktuálně daří. 

Jak lépe bojovat s Temu?

O tom se můžete více dočíst v prémiovém článku deníku Forbes Česko, ve kterém najdete odpovědi také od Michala Finty, majitele naší agentury Brand Boost. Protože se v BB věnujeme nejen Performance Marketingu, ale i media buyingu v podobě OOH reklamy nebo radio kampaní, neváhejte nás oslovit a zkonzultovat vaše projekty. Právě brandové aktivity jsou tím, co vaší firmě či značce může v boji proti zahraničním ecommerce gigantům výrazně pomoci.